فروش بلیط هواپیما در کرج و بلیط قطار در کرج , رزرو تور کیش و تور استانبول و تور مشهد از کرج – ظفرسیر امیرکبیر

آداب و رسوم جالب مردم کیش

در هر نقطه‌ای از کشورمان، سنت‌ها و آداب و رسوم مختص به آن منطقه وجود دارد. آداب و رسوم جالب مردم کیش نیز جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ این منطقه است. درواقع در این منطقه، آداب و رسوم متفاوتی از سایر شهرهای کشور وجود دارد که در نوع خود، جالب و دیدنی است. در ادامه شما را با چند مورد از آداب و رسوم جالب جزیره کیش، آشنا میکنیم.

آداب و رسوم جالب مردم کیش

آداب و رسوم جالب مردم کیش

مراسم زار

یکی از آداب و رسوم عجیب و در عین حال ترسناک کیش، مراسم زار است. هدف از انجام این مراسم، بیرون راندن جن و ارواح خبیث از بدن افراد است و فقط افراد بومی منطقه میتوانند در آن شرکت کنند. به عقیده بومیان این جزیره، در صورت بهبود نیافتن فرد بیمار، ارواح خبیث وارد بدن وی شده‌اند. به همین دلیل، با برگزاری مراسم زار سعی در دوری روح و جن از بدن بیمار دارند. ماما و بابا در طول مدت نگهداری بیمار در حجاب، معجون مخصوص زاران را به بدن او زده و مقداری را هم به وی میخورانند‌.

 

مراسم حنابندان

یکی از آداب و رسوم قدیمی مردم کیش، مراسم حنابندان است که برگزاری آن قبل از مراسم ازدواج صورت می‌گیرد. خانواده عروس پیش از مراسم حنابندان، لوازم مربوط به آن مانند کاسه حنا، گلابدان، گلدان‌های گل، بخوردان و… را در سینی تزئین می‌کنند. سپس در ابتدای مراسم، یکی از آقایان سینی را بر روی سر خود می‌گذارند و با همراهی دو نفر ساقدوش با داماد، در محله‌ها پایکوبی می‌کنند. پس از آن، به محل از قبل تعیین شده می‌روند و یکی از بزرگان فامیل، حنا رو بر روی دست داماد زده و با استفاده از پارچه سبز، دست و پای حنایی داماد را میبندد. پس از پایان مراسم حنابندان، داماد به همراه دوستانش در این محل میماند. زیرا طبق آداب و رسوم مردم این منطقه، داماد در آن شب اجازه رفتن به خانه پدری را ندارد.

 

مراسم اهل هوا

اهل هوا کسانی هستند که به بادهای جادویی و سهمگین گرفتار می‌شوند. درنتیجه بر تمامی انسان‌ها تسلط یافته و هیچکس توان مقابله با آنها را ندارند. هنگام دچار شدن به این بادها، باید به سراغ ماما و بابا باد رفت تا از آنها رهایی یافت. با برگزاری مراسم خاص و برپایی سفره‌ای و خونی باد را بینا می‌کنند و از تن فرد گرفتار بیرون می‌رود.

اعتقادات متفاوت بومیان کیش در هرس درختان

یکی از دیگر از رسوم جالب کیش، هرس متفاوت درختان است. به عقیده آنها، اره باعث زردی شاخه‌های درختان می‌شود و به همین دلیل، نباید از آن برای هرس درختان استفاده کرد. بومیان این منطقه برای این کار، تبر را مورد استفاده قرار می‌دهند.

آیین نامگذاری کودک

رسم عجیب دیگر، نامگذاری کودکان است. هنگامی که در این منطقه نوزادی متولد می‌شود، نام بزرگان فوت شده طائفه را بر روی آن می‌گذارند.

مراسم روز عاشورا در کیش

مراسم روز عاشورا در منطقه کیش، متفاوت‌تر از سایر مناطق ایران است‌. صبح روز عاشورا از ساعت ۸ صبح شروع می‌شود و افراد برای صبحانه شب زنده‌داران حسین، در خانه‌هایشان نخود، فرنی و حلوا درست می‌کنند. در صبح روز عاشورا در کیش، خبری از روضه‌خوانی و سینه‌زنی نیست. بلکه ملا با صدایی حزن‌انگیز از صبح تا ظهر به خواندن مقتل می‌پردازد. مردم هم در زمان خواندن مقتل، پشت ملا می‌ایستند و با او وارد حسینیه شده و به دور زدن و عزادارای مشغول می‌شوند. پس از ناهار هم همه به خانه‌هایشان می‌روند و هنگام عصر به مسجد برمی‌گردند.

مراسم تدفین و سوگواری در کیش

آداب و رسوم تدفین میت و سوگواری برای آن نیز در کیش متفاوت می‌باشد. زیرا در این منطقه، مراسم چهلم و سال وجود ندارد و با آمدن اعیاد مذهبی، افراد لباس‌های مشکی را از تن درمی‌آورند. تمامی دوستان و آشنایان متوفی پس از شرکت در مراسم خاکسپاری، به خانه‌های خود بازمی‌گردند. فردای آن روز، صاحب عزا با فرستادن شخصی به مسجد، شروع مراسم را اعلام می‌کند‌. از آن لحظه تا مدت زمان سه روز، مردم به مسجد برای خواندن فاتحه و قرآن می‌آیند‌. سپس روز آخر غذایی به عنوان صواب میت را بین دوستان و آشنایان پخش می‌کنند و مراسم سوگواری میت به پایان می‌رسد.

نتیجه‌گیری

مجاورت کیش با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و وجود نژاد و مذهب‌های مختلف در این منطقه، آداب و رسوم جالبی را پدید آورده است. پیشنهاد میکنیم که هنگام سفر به کیش و علاوه بر خرید و تفریح در این جزیره، از آداب و رسوم بومیان این منطقه نیز بازدید کنید.

جهت اطلاع از قیمت دقیق تور کیش و رزرو تور کیش با ما تماس بگیرید

  • اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی :